Welcome in Greece Welcome in Greece

 

ΑρχικήInitial ΠίσωBack


TA KYΝΗΓΕΤΙΚΑ ΟΠΛΑ ΜΕ ΛΕΙΑ ΚΑΝΗ

Συντήρηση όπλου !
H τέχνη του επωμίζειν !
Η προέλευση της πυρίτιδας !
To σκάλισμα στα όπλα !
Όπλα, η άγνοια στην χρήση τους μπορεί να αποβεί μοιραία !
Το διαμέτρημα cal 20 !
Ατσάλινα σκάγια ή οξεία… ατσαλίτιδα !
Ατσάλινα σκάγια: Τι αλλάζει στα όπλα !
Η χρησιμότητα των αυτόματων εξολκέων !
Το «λεξικό» των φυσιγγίων !
Τέσσερις μέθοδοι σκόπευσης για το κυνήγι...
Δοκιμή όπλου...
Το ραβδόκαννο και η θήρα των μεγάλων θηραμάτων ΚΟΜΑΘ ...

«ΟΠΛΟ» μία λέξη που στην σημερινή εποχή μας , ακούγεται περίεργα και ίσως και με λίγο απέχθεια. Ξεχνάμε όμως ότι από την στιγμή της εμφανίσεως του ανθρώπου πάνω στη γη, πάντα ο ίδιος στηριζόταν σε ένα όπλο . Στην αρχή στα χέρια του , μετά σε πέτρες και κλαριά, σε ακόντια και τόξα, μέχρι της εμφανίσεως του πυροβόλου όπλου. Το μυαλό του και αυτό το «όπλο» έκαναν τη διαφορά και βοήθησαν να φτάσει μέχρι το σήμερα ο άνθρωπος.

Για τον σημερινό κυνηγό , το απαραίτητο εξάρτημα του είναι το όπλο και μιλάμε για το σήμερα και το λειόκανο κυνηγετικό όπλο. Στην σημερινή εποχή το κυνηγετικό όπλο , έχει και αυτό προχωρήσει πολύ στα θέματα κατασκευής του. Υπάρχουν όπλα για όλα τα γούστα και για όλες τις τσέπες!! Οι κατασκευαστές είναι πολλοί και από όλα τα μέρη του κόσμου. Ο καθένας με τις καινοτομίες του και τις διαφορές του από τον άλλο. Μην ξεχνάτε όμως ποτέ , όλα τα όπλα κάνουν την ίδια δουλειά, είτε αξίζουν λίγο , είτε μία περιουσία , είναι θέμα γούστου και επιλογής προσωπικής. Οι παλιοί έλεγαν, όπλο μερικών δραχμών και σκυλί χιλιάδων , αυτό νομίζω κάτι σημαίνει !!!

Οι Διάφοροι τύποι όπλων με λεία κάνη σήμερα

Το όπλο του πατέρα μου, με εξωτερικούς κοκόρους

1-Τα τουφέκια με κόκκορα

Χρησιμοποιούνται ακόμη σήμερα στο κυνήγι από μερικούς που αγαπούν τα παλιά όπλα. Τα περισσότερα είναι ακριβά όπλα . Άλλα έχουν τα κοκόρια εξωτερικά και άλλα όχι. Αυτά με τους εξωτερικούς κοκόρους θέλουν προσοχή κατά την διάρκεια του κυνηγιού, να μην πιαστούν πουθενά και προκληθεί ατύχημα.

2-Το μονόκαννο

Πρόκειται συχνά για όπλο με αναδιπλούμενη κάνη . Πολύ απλό που συνοπτικά η κατασκευή του δικαιολογεί και την φτηνή τιμή του.

3-Τα μη αναδιπλούμενα δίκαννα

Αυτά τα όπλα , χαρακτηριστικά γαλλικά , πολύ ανθεκτικά στις όποιες δοκιμασίες είχαν μεγάλη ζήτηση παλαιότερα. Τα όπλα αυτά δεν διπλώνουν , ενώ το άνοιγμα και το κλείσιμο εξασφαλίζεται από ένα κινητό ουραίο τοποθετημένο στην προέκταση των κανών. Τα πλεονεκτήματα από αυτά τα όπλα είναι πολλά, τέλεια ασφάλεια , πολύ καλό και απλό σύστημα εκτίναξης του κάλυκα.

Δίκαννο με παράλληλες κάνες με  κοντάκι πιστολέ 4-Το σπαστό δίκαννο με παράλληλες κάνες.

Πρόκειται για το κλασσικό παραδοσιακό τουφέκι που η ιδιαίτερη γραμμή του το έχει κάνει να αποκτήσει ακλόνητους πιστούς. Η διάταξη των κανών επιτρέπει μία βολή πιο ενστικτώδη από το όπλο με τις υπερτεθείμενες κάνες , καθώς το μάτι βρίσκει πιο γρήγορα τη γραμμή σκόπευσης.

5-Το σπαστό δίκαννο με κάθετες τις κάνες (σούπερ ποζέ)

Superpoze με πιστολέ κοντάκι Η μόδα αυτού του όπλου κυκλοφόρησε μέσα στην δεκαετία του 50α και καθιερώθηκε από τους ερασιτέχνες σκοπευτές ων περιστεριών από άργιλο. Εδώ και αρκετά χρόνια το όπλο αυτό έχει αγαπηθεί από πάρα πολλούς κυνηγούς και σχεδόν όλους τους σκοπευτές. Η απόλυτη ισορροπία του να αντέχει καλύτερα στις πιέσεις που του επιβάλλονται κατά τους αγώνες βολές. Επίσης το κράτημα αυτού του όπλου στο χέρι είναι ευχάριστο και εύκολο. Η σκόπευση ακριβείας πιο άνετη , του επιτρέπει να εντοπίζει πιο γρήγορα ένα πουλί στο φτερό. Αντίθετα η βολή σε κινούμενο θήραμα απαιτεί περισσότερη πείρα και διευκολύνει λιγότερο την ενστικτώδη κίνηση , από το ύψος του ώμου.

6-Το ημιαυτόματο τουφέκι

Αυτό το όπλο χρησιμοποιείται πολύ από τους κυνηγούς πουλιών που διαθέτουν έτσι ρυθμό βολής πολύ αξιόλογο για κυνήγι σε βάλτους , καρτέρι , σε κοπάδια κ.λ.π. Παρουσιάζει κάποια μειονεκτήματα , μεγάλο βάρος, κακή ισορροπία πολλές φορές κ.λ.π. Το όπλο δεν μπορεί να σπάσει και θέλει πολλή προσοχή σε περιπτώσεις που κυνηγάμε σε ομάδες και κατά την διάρκεια της πορείας. Τα πλεονεκτήματα όμως είναι και αυτά πολλά, όπως πολλά φυσίγγια, σήμερα επιτρέπονται μέχρι τρία, αποτελεσματική σκόπευση , κάνες για όλους τους τύπους κυνηγίου, μέτρια οπισθοδρόμηση.

Καραμπίνα με κοντή κάνη 7- Τα επαναληπτικά τουφέκια (όπλιση με το χέρι- Χράπα χρούπα…)

Το βασικό πλεονέκτημα αυτού του όπλου είναι η τιμή του και η ανθεκτικότητα του. Το μειονέκτημα είναι ο δύσκολος χειρισμός του από τους πολλούς κυνηγούς.

8-Το τουφέκι από πλατίνα

Όλοι οι τύποι όπλων Αυτό είναι κατ' εξοχήν χειροποίητο όπλο. Όμορφο λεπτό, πολύ ακριβό. Μερικές μάρκες είναι Boss, Holland, Purdley, τα οποία είναι θρυλικά όπλα. Το σύστημα επίκρουσης δεν είναι τοποθετημένο στο ζυγό , αλλά μονταρισμένο πάνω σε πλάκες που βρίσκονται δεξιά αριστερά του ζυγού. Η δυσκολία στο μοντάρισμα και στη συναρμολόγηση , δικαιολογεί την τιμή καθώς και το ότι αυτά πωλούνται συχνά κατά ζεύγη απολύτως όμοια η ανά τρία. Σε όλα τα ανωτέρω όπλα η τιμή τους εξαρτάται από τον τρόπο κατασκευής , την χώρα προέλευσης και των σκαλισμάτων που φέρουν , όπως και τεχνολογικών κατασκευών. Τα μέρη του όπλου.

Α-Η κάνη.

Ένα από τα βασικότερα κομμάτια του όπλου, μια και η κατασκευής της και η ποιότητα της επηρεάζει σημαντικά την αποτελεσματικότητα του όπλου. Είναι φτιαγμένη από ατσάλι σκληρό η ημί-σκληρό δουλεμένη εν θερμό. Αυτή η επεξεργασία της δίνει μία ελαστικότητα , ενώ της εξασφαλίζει την απαιτούμενη ανθεκτικότητα. Επίσης έχει υποστεί και μία ειδική επεξεργασία εναντίον της σκουριάς, με την βαφή των εξωτερικών τμημάτων της και την χρωμίωση του εσωτερικού κοίλου της. Οι μακριές κάνες βοηθούν στην σκόπευση , γι' αυτό τις προτιμούν οι σκοπευτές. Αλλά για γρήγορες- κοντινές τουφεκιές , οι κοντές κάνες μας διευκολύνουν πολύ. Τα κλασσικά 12α χρησιμοποιούν μήκος κάνης 70-72 εκατοστών. Είναι πολύ σημαντικό το μήκος της κάνης να είναι ανάλογο με το βάρος του όπλου, για να έχουμε ισορροπία Το εσωτερικό της κάνης σχηματίζεται από πολλά τμήματα, ξεχωριστά μεταξύ τους .

Η γλύφη
Είναι το τμήμα που έχει σκαφτεί σαν θήκη το οποίο δέχεται και μπλοκάρει το πυθμένιο του φυσιγγιού

Η θαλάμη
Το τμήμα της κάνης που δέχεται το φυσσίγιο.

Ο κώνος συναρμογής
Συνδέει την θαλάμη με το εσωτερικό της κάνης.

Το κοίλο
Το κανονικό κυλινδρικό τμήμα της κάνης., η διάμετρος καθορίζει και το μήκος της κάνης.

Οι στενώσεις (τσόουκ)
Είναι μία στένωση κοντά στο στόμιο της κάνης , που το μάκρος της ποικίλλει από 1,5 έως 5 εκατοστά. Επηρεάζει την αεροδυναμική μορφή της δέσμης των σκαγιών, καθώς και την πυκνότητα-κανονικότητα της δέσμης. Όσο η διάμετρος της δέσμης είναι περιορισμένη στον αέρα , τόσο πιο σφικτό είναι το τσόκ. Τα σκάγια σκίζουν τον αέρα πιο εύκολα , άρα θα πάνε πιο μακριά και θα ανοίξουν πιο μακριά , έτσι έχουμε μακρύτερη βολή. Υπάρχουν σταθερά τσόκ, μεταβλητά, έσω και έξω.

Β-Το κοντάκι

Το δεύτερο πιο βασικό μέρος του όπλου. Είναι κατασκευασμένο από ξύλο , συνήθως από καρυδιά , με τα φανταστικά νερά που έχει αυτό το ξύλο και ποτέ δεν είναι ίδια, αλλά υπάρχουν σήμερα και πλαστικά ! Τα βιομηχανικά όπλα της αγοράς έχουν κοντάκια από οξιά .

Έχουμε τρεις τύπους κοντακιών

Τα αγγλικό ίσιο κοντάκι
Πολύ κομψό, επιτρέπει στον δείκτη να γλιστρά εύκολα και άνετα από την μία σκανδάλη στην άλλη.,

Δίκανο με αγγλικό κοντάκι

Το κοντάκι με ημιπιστολοειδή λαβή.
Εξασφαλίζει καλό κράτημα και είναι πολύ κομψό.

Το κοντάκι με πιστολοειδή λαβή.
Που κρατιέται τέλεια στο χέρι. Το πέρασμα όμως από την μία σκανδάλη στην άλλη είναι δύσκολο, το συναντούμε σε όπλα σκοποβολής κυρίως με μία σκανδάλη.

Oi κλίσεις του κοντακιού
Το βασικότερο όλων είναι σωστή προσαρμογή του κοντακίου στο σώμα του κάθε κυνηγού. Καθορίζει την ταχύτητα βολής , την σωστή σκόπευση , δηλαδή της επιτυχία της.

Χάρτινο κλασσικό και πλαστικό μοντέρνο φυσίγγι Πρέπει να κοιτάμε, το μήκος του κοντακιού να αντιστοιχεί με αυτό του πήχη του χεριού. Η κλίση πρέπει να αντιστοιχεί στην απόκλιση του κοντακιού σε σχέση με τον άξονα της κάνης . Την μετράμε , υπολογίζοντας το ύψος που συμπεριλαμβάνεται ανάμεσα στο πέλμα του κοντακιού και σε μία φανταστική γραμμή που επεκτείνεται προς το πίσω μέρος της βέργας της κάνης. Αυτή η κλίση καθορίζει το ύψος της βολής. Τέλος η πλευρική κλίση, είναι η πλευρική παρέκκλιση που δίνεται στο κοντάκι σε σχέση με τον άξονα των δύο κανών. Καθορίζεται από το φάρδος του ώμου. Όταν η κλίση δεν είναι σωστή τότε ι κυνηγός δεν μπορεί να ευθυγραμμίσει σωστά το βλέμμα του με την κουκίδα σκόπευσης. Ένα κοντάκι που είναι για δεξιόχειρα , έχει μία ελαφρά κλίση για δεξιά , το αντίστοιχο για τον αριστερόχηρα.

Το βεληνεκές και η βολή του όπλου

Το δραστικό βεληνεκές για ένα κυνηγετικό όπλο είναι 35-40 μέτρα , για ένα διαμέτρημα 12. Το βεληνεκές μονόβολου φυσιγγίου τουφεκιού με λεία κάνη, είναι λίγο μεγαλύτερο και φτάνει τα 50-60 μέτρα. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι τα βλήματα δεν είναι επικίνδυνα για τα θηράματα και πέρα από αυτές τις αποστάσεις . Όταν ρίχνουμε από μία γωνία 15-20 μοιρών σε σχέση με το οριζόντιο επίπεδο η δέσμη σκαγιών μπορεί να φτάσει και σε αποστάσεις μεταξύ 200-350 μέτρα ανάλογα με το μέγεθος των σκαγιών. Η απόσταση αυτή ονομάζεται μέγιστο βεληνεκές και υπολογίζεται αν πολλαπλασιάσουμε επί 80 τη διάμετρο των σκαγιών και μετατρέψουμε σε μέτρα αυτό που θα βρούμε σε χιλιοστόμετρα. ΠΧ , ένα σκάγι Νο 9 , που η διάμετρος του είναι 2 χλστ, θα πέσει στα 160 μέτρα, αν βληθεί υπό γωνία 20 μοιρών. Δεν πρέπει λοιπόν να ρίχνουμε προς την κατεύθυνση κάποιου συναδέλφου έστω και αν φαίνεται ότι είναι μακριά.

Ικανότητα του ελέγχου της βολής του όπλου στο κυνήγι είναι μια τέχνη που χρειάζεται πολύ χρόνο για να μαθευτεί , που απαιτεί μεγάλη εμπειρία….. και χιλιάδες φυσίγγια χαμένα σ' όλες τις καταστάσεις . παλιότερα οι περισσότεροι κυνηγοί ισχυρίζονταν ότι κατάφεραν να γίνουν μέσα σε πολύ σύντομο διάστημα, εξαίρετοι σκοπευτές εξαιτίας της πυκνότητας και της πολυμορφίας των θηραμάτων. Ωστόσο , σήμερα , δεν έχουν έτσι τα πράγματα , καθώς πλήθος «Νεμρώδ» σπάνια έχουν την ευκαιρία ν' αποδείξουν τις ικανότητες τους . Η εξάσκηση σε αγωνιστικές βολές , με εκτινασσόμενα πήλινα πιατάκια είναι έτσι κάτι το απαραίτητο. Δεν υπάρχουν καλοί και κακοί σκοπευτές όταν ξεκινάμε το κυνήγι . Υπάρχουν κυνηγοί που ρίχνουν πολύ, που διαθέτουν ένα καλά προσαρμοσμένο και απόλυτα ισορροπημένο όπλο και που διαθέτουν καλή όραση.

ΕΠΑΝΩ-UP

© Giorgio Peppas