Welcome in Greece Welcome in Greece

 

Welcome in Greece

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ
...............
...............
...............

HomeInitial    HomeBack    HomeVideo
.

  Φωτογραφίζοντας τη νύχτα ...   



Όταν δύσει ο ήλιος και πέσει το σκοτάδι οι περισσότεροι νομίζουν ότι ήρθε η ώρα να μαζέψουν τις μηχανές τους ή να ανασύρουν από την τσάντα το υπερσύγχρονο και πολύ δυνατό φορητό φλας – που θα κάνει τη νύχτα μέρα. Στην πραγματικότητα το νυκτερινό τοπίο, αστικό ή στην φύση, προσφέρει πολλές δυνατότητες φωτογράφησης, ασυνήθιστα θέματα και ευκαιρίες για διαφορετικούς πειραματισμούς. Ας ανακαλύψουμε λοιπόν τον μαγικό κόσμο των αργών ταχυτήτων κλείστρου και της πόζας Β.

Tο αστικό τοπίο τη νύχτα μεταμορφώνεται. Κάτω από τα φώτα των δρόμων, των κτηρίων, των αυτοκινήτων, των φαναριών ρύθμισης της κυκλοφορίας, των επιγραφών κλπ. αποκτά ρομαντική και μυστηριώδη διάθεση. Τα φωτιζόμενα κτήρια και μνημεία, εξ ορισμού προσθέτουν στο κάδρο μας ενδιαφέροντα στοιχεία που δημιουργούνται από τα παιχνίδια του φωτός με τις φόρμες και τις γραμμές των κτισμάτων, των αγαλμάτων κλπ.
Τα trail lights (τα φωτεινά αυλάκια από τα φώτα των αυτοκινήτων) σχηματίζουν παράδοξες τροχιές. Αν μιλάμε για την πόλη το βράδυ με τις διαφορετικές τους χρωματικές θερμοκρασίες οι διάφορες πηγές τεχνητού φωτισμού, οι προβολείς, τα φώτα neon, φθορισμού κλπ. δημιουργούν μια απρόσμενη πολυχρωμία που αλλάζει τελείως την γκρίζα και άχρωμη εικόνα της ημέρας. Το χειμώνα οι φωτογράφοι φύσης περιμένουν με αγωνία τις καταιγίδες του με τους κεραυνούς που σκίζουν τον νυχτερινό ουρανό.
Όσο για την πόλη ευκαιρίες θα βρουμε με τα πυροτεχνήματα με τους πλούσιους σχηματισμούς και τα χρώματα, τα λούνα παρκ κλπ. και τώρα τα Χριστούγεννα με τους πρόσθετους εορταστικούς φωτισμούς σε σπίτια και καταστήματα.

Φωτομέτρηση
Η φωτομέτρηση είναι το χαρακτηριστικό που θα πρέπει να προσέξουμε καθώς το κάδρο μας τη νύχτα συνήθως περιλαμβάνει ισχυρές σημειακές φωτιστικές πηγές και σκιερές περιοχές χωρίς λεπτομέρεια. Αν μέσα στην εικόνα μας έχουμε τέτοιους φωτισμούς η μέτρηση κέντρου βάρους πιθανόν να δώσει λάθος μετρήσεις. Η σημειακή φωτομέτρηση (spot) θα εστιάσει είτε στα φωτεινά σημεία είτε στα σκιερά.
Στην πρώτη περίπτωση το κάδρο θα υποφωτιστεί. Στη δεύτερη περίπτωση πρέπει να εξασφαλίσουμε μέτρηση spot από ένα καλά φωτιζόμενο σημείο μεσαίου τόνου. Επίσης μπορούμε να εκτελέσουμε μια σειρά μετρήσεων σε διάφορα σημεία και να βγάλουμε το μέσο όρο. Την καλύτερη λύση δίνει η ψηφιακή τεχνολογία με τα πολυζωνικά συστήματα φωτομέτρησης που αγνοούν τις σημειακές ισχυρές πηγές φωτός και τις αντισταθμίζουν, λαμβάνοντας συνάμα υπόψη και το σημείο εστίασης.
Και βέβαια, εφόσον έχουμε ψηφιακή μηχανή, η καλύτερη ιδέα είναι να επιβεβαιώσουμε το αποτέλεσμα αναπαράγοντας τη λήψη (playback) ώστε να ξέρουμε αν πρέπει να την επαναλάβουμε ή όχι. Οι επαγγελματίες από την πλευρά τους, προτιμούν το εξωτερικό φωτόμετρο χειρός που μετράει προσπίπτον φως (incident light meter) φέρνοντάς το στο σημείο του κυρίως αντικειμένου της λήψη

Στο λυκόφως
Το φως του δειλινού Δεν χρειάζεται πανάκριβος εξοπλισμός για να φωτογραφίσουμε τη νύχτα. Από την άλλη μεριά, οι φθηνές compact με τους μικρούς σε επιφάνεια αισθητήρες έχουν πρόβλημα ηλεκτρονικού θορύβου και ούτε προσφέρουν πολύ αργές ταχύτητες κλείστρου. Αν λοιπόν η υπάρχουσα μηχανή δεν ευνοεί τα νυκτερινά, ας εκμεταλλευτούμε το φως του λυκόφωτος, δηλαδή του χρόνου από τη στιγμή που ξεκινάει να δύει ο ήλιος μέχρι το πλήρες σκοτάδι.
Αυτό το φως δίνει δραματικές φωτογραφίες και φωτίζει λεπτομέρειες που θα χάνονταν με τη νυχτερινή λήψη. Επειδή πρόκειται για ένα μικρό χρονικό περιθώριο που συνήθως διαρκεί 15-20 λεπτά ανάλογα με την εποχή, θα πρέπει να προγραμματίσουμε τις κινήσεις μας. Στις εφημερίδες, στο internet και σε μερικά ημερολόγια βρίσκουμε πληροφορίες για την ακριβή ώρα που δύει ο ήλιος.

White Balance
Ανάλογα με τις φωτιστικές πηγές Ένας παράγοντας που πρέπει να λαμβάνουμε πάντα υπόψη μας είναι η χρωματική θερμοκρασία. Οι λήψεις ήταν δυσκολότερες την εποχή του φιλμ καθώς τα φιλμ ήταν ισορροπημένα κυρίως για ημερήσιο περιβαλλοντικό φως στους 5.400Κelvin. Kατά συνέπεια ανάλογα με το είδος του φωτισμού είχαμε άλλες χρωματικές χροιές (π.χ. κιτρινίλα με λάμπες πυράκτωσης-tungsten).
Στις ψηφιακές μηχανές το πρόβλημα λύθηκε εν μέρει με την αυτόματη εξισορρόπηση του λευκού που συνήθως δουλεύει σωστά. Αν διατηρούμε επιφυλάξεις, μέσα από το μενού White Balance ρυθμίζουμε σύμφωνα με τις φωτιστικές πηγές (tungsten, fluorescent, interior, exterior) για ουδέτερο αποτέλεσμα.

Εξοπλισμός
Τι περιέχει η τσάντα του νυκτερινού φωτογράφου Τρίποδο: Το πλέον απαραίτητο εξάρτημα για νυκτερινή φωτογραφία. Λόγω των μεγάλων χρόνων που μένει ανοικτό το κλείστρο, ο παραμικρός κραδασμός θα καταλήξει σε φλου αποτέλεσμα. Οπότε θέλουμε απόλυτη σταθερότητα.
Ντεκλανσέρ (μηχανικό ή ηλεκτρονικό): Όσο σταθερό κι αν είναι το τρίποδο, το δάκτυλο όταν πατάει το κουμπί του κλείστρου ίσως προκαλέσει κραδασμούς. Αν διαθέτουμε ντεκλανσέρ ας μην το αφήσουμε σπίτι…
Ηλεκτρικός φακός: Απαραίτητος τη νύκτα για να βρίσκουμε πράγματα στην τσάντα. Μπορεί να αξιοποιηθεί και για light paint.
Δεύτερη μπαταρία: Οι μεγάλες εκθέσεις καταναλώνουν ηλεκτρική ισχύ. Θα χρειαστούμε οπωσδήποτε εφεδρική μπαταρία.
Φλας: Είπαμε όχι στο φλας. Κατ’ εξαίρεση όμως μπορούμε με αυτό να φωτίσουμε στοχευμένα το αντικείμενο μας κατά τη διάρκεια μεγάλων εκθέσεων. Κινητό τηλέφωνο: Πλήρως φορτισμένο αν φωτογραφίζουμε στη φύση ή σε μια ερημιά.

Με τη βοήθεια της κίνησης
Για να αποτυπώσουμε light trails χρειάζεται μια κινούμενη πηγή φωτός. Τα αυτοκίνητα είναι η πιο συνηθισμένη λύση. Στήνουμε το τρίποδο με τη μηχανή σε πολυσύχναστο δρόμο. Προσοχή στο σημείο που θα εγκατασταθούμε αφού προέχει η ασφάλεια. Καλό σημείο είναι πάνω από γέφυρα. Για τα light trails συνιστάται μια SLR. Το κάδρο πρέπει να είναι όσο πιο ανοιχτό γίνεται για να περιέχει αρκετό θέμα.
Ιδανικές ρυθμίσεις είναι σχετικά κλειστό διάφραγμα της τάξης του f/8 ή f/11 και παρατεταμένος χρόνος έκθεσης είτε πόζα B (bulb).. Και πάλι ο πειραματισμός με διαφορετικούς χρόνους θα μας δώσει την τέλεια εικόνα. Κατάλληλοι δρόμοι για light trails είναι αυτοί με αρκετή κυκλοφορία αλλά όχι μπλοκαρίσματα. Το κλειδί είναι η συνεχής κίνηση.shutterstock_54858157

Επανάληψη και bracketing
Μπορεί οι παλιότεροι να έχουμε στο νου μας με νοσταλγία την αναλογική φωτογραφία. Θυμόμαστε πώς μελετούσαμε κάθε καρέ πριν πατήσουμε το κλικ! Όμως στην σύγχρονη ψηφιακή εκδοχή της, η νυχτερινή φωτογραφία έχει επωφεληθεί από την δυνατότητα να τραβήξουμε πολλά καρέ με το ίδιο θέμα.
Για αυτό λοιπόν επανάληψη! Ακόμα και οι επαγγελματίες τραβούν πολλά καρέ γιατί η συγκεκριμένη περίπτωση είναι από τις πιο επίφοβες. Μπορεί αργότερα στον υπολογιστή να ανακαλύψουμε ότι κάτι πήγε πολύ στραβά. Οι περισσότεροι φωτογράφοι εφαρμόζουν την τεχνική του bracketing όπου παραμετροποιούνται σε βήματα κάποιες ρυθμίσεις (διάφραγμα, ταχύτητα) για να επαναλάβουν το ίδιο καρέ.

Πυροτεχνήματα
Κλειδί ο προγραμματισμός Αγαπημένο θέμα! Όλοι έχουμε φωτογραφήσει κάποια στιγμή πυροτεχνήματα με ή χωρίς επιτυχία. Και εδώ ο προγραμματισμός συμβάλλει στην επιτυχία. Εντοπίζουμε μια εκδήλωση με πυροτεχνήματα (Χριστούγεννα έρχονται, δεν είναι τόσο δύσκολο), και φροντίζουμε να τοποθετηθούμε σε σωστή θέση. Αν συμπεριλάβουμε στο κάδρο ένα μνημείο ή ένα κτίριο έχουμε ένα αντικείμενο αναφοράς που ενισχύει το ενδιαφέρον.
Ο ευρυγώνιος ή στάνταρ φακος εδώ πλεονεκτεί λόγω μεγαλύτερης οπτικής γωνίας. Σαν αφετηρία ρυθμίζουμε ένα μεσαίο προς κλειστό διάφραγμα f/8- f/11 και το κλείστρο στη θέση bulb. Διάρκεια έκθεσης 10-20 δευτερόλεπτα για θα γράψουν τα συνεχόμενα σκασίματα των πυροτεχνημάτων.

    Tips
    • Επιλέγουμε RAW format για περισσότερη πληροφορία και ενδεχόμενη μετέπειτα επεξεργασία της νυκτερινής φωτογραφίας στον υπολογιστή.
    • Χωρίς τρίποδο νυκτερινή φωτογραφία δεν γίνεται. Εξίσου αναγκαίο είναι και το ντεκλανσέρ (μηχανικό ή ηλεκτρονικό).
    • Κάνουμε ρεπεράζ για να βρούμε το κατάλληλο σημείο.
    • Χρησιμοποιούμε κατά κανόνα διαφράγματα από f/8 μέχρι f/16.
    • Οι επαναληπτικές λήψεις και μάλιστα με λίγο διαφορετικές παραμέτρους μας δίνουν ασφάλεια στο υλικό μας.
    • Κλειδώνουμε τον καθρέφτη (mirror lockup) για λιγότερο κούνημα-αν προσφέρεται η επιλογή.
    • Δουλεύουμε κυρίως στο Manual που μας δίνει άνεση επιλογής των δικών μας ρυθμίσεων. Ξεκινάμε από f/16 και συνεχίζουμε από εκεί μέχρι να βρούμε το ιδανικό συνδυασμό διαφράγματος και χρόνου έκθεσης.
    • Συνήθως επιλέγουμε τοπία, κτήρια και στατικά αντικείμενα. Οι ανθρώπινες σιλουέτες μπορούν να δημιουργήσουν πολύ


ΠΗΓΗ: περιοδικό ΦΩΤΟγράφος

.

Top

© Giorgio Peppas



Welcome in Greece

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ
...............
...............
...............