Welcome in Greece Welcome in Greece

 

Welcome in Greece

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ
..................

HomeInitial    HomeBack   
.



Φωτογραφικά φίλτρα

Τα φωτογραφικά φίλτρα είναι από τα πιο απαραίτητα αξεσουάρ στη φωτογραφική τσάντα. Τα φωτογραφικά φίλτρα στα χέρια ενός καλού φωτογράφου μπορούν να διευρύνουν τα όρια της δημιουργικότητας Με τα φίλτρα και μόνο μπορείτε να κάνετε τις φωτογραφίες σας να φαίνονται πολύ διαφορετικές και πιο ενδιαφέρουσες. Είναι προφανές ότι η ψηφιακή φωτογραφία αλλά και τα πολύ πλούσια σε φίλτρα προγράμματα επεξεργασίας εικόνας, έχουν κάνει πολλά από τα παραδοσιακά φίλτρα που χρησιμοποιούσαν οι φωτογράφοι να είναι πια άχρηστα, έτσι θα αναφερθούμε σε φίλτρα που μπορούν να είναι χρήσιμα και στην σημερινή ψηφιακή εποχή και στην ψηφιακή φωτογραφία αλλά και στα κλασσικά ασπρόμαυρα και έγχρωμα φιλμ.

Τα φωτογραφικά φίλτρα υπάρχουν σε διάφορες μορφές και σχήματα. Οι δύο επικρατέστερες κατηγορίες είναι τα αυτόνομα στρογγυλά κρυστάλλινα φίλτρα που έχουν ένα μεταλλικό πλαίσιο που βιδώνει στο μπροστινό μέρος του φακού σας και η διάμετρό τους πρέπει να ταιριάζει με του φακού. Αυτά μπορεί να κυμαίνονται από 38 mm ως 77mm με πιο συνηθισμένα το 49mm και το 52mm. Η άλλη κατηγορία φίλτρων είναι τα τετράγωνα πλαστικά η κρυστάλλινα φίλτρα που τοποθετούνται σε ένα φορέα ήδη προσαρμοσμένο στο φακό.
Τα πιο γνωστά τέτοια φίλτρα είναι το φίλτρα της KODAK και το σύστημα φίλτρων της COKIN.

Τα φίλτρα επειδή είναι πρόσθετο οπτικό στοιχείο επάνω σε ένα πολύ καλά σχεδιασμένο συνδυασμό οπτικών στοιχείων όπως είναι ο φακός είναι απαραίτητο να είναι και αυτά καλοσχεδιασμένα να έχουν πολλαπλές επιστρώσεις και να είναι από καλά οπτικά κρύσταλλα γιατί μειώνουν την ποιότητα του φακού. Τα πιο ποιοτικά φίλτρα είναι αυτά της γερμανικής W+B αλλά είναι πανάκριβα και της γιαπωνέζικης HOYA που έρχονται σε πιο λογικές τιμές. Μια πιο φτηνή αλλά αξιόπιστη λύση είναι τα φίλτρα της MARUMI.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το ίδιο φίλτρο σε φακούς διαφορετικής διαμέτρου με δαχτυλίδια step up και step down. Μεγάλη προσοχή όταν το φίλτρο έχει μικρότερη διάμετρο απο το φακό ώστε να μην κόβει κομμάτι της εικόνας (βινιετάρισμα).

ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΦΙΛΤΡΩΝ Φίλτρα προστατευτικά του φακού

UV

Το πιο κοινό για αυτή την χρήση φίλτρο είναι ένα φίλτρο UV που δεν προσφέρει καμία χρωματική αλλοίωση. Όμως προστατεύει τον φακό από σκόνες γρατσουνιές και πτώσεις. Έχει μια χρησιμότητα στο να κόβει την αχρείαστη υπεριώδη ακτινοβολία που επίσης είναι ευαίσθητα τα φωτογραφικά υλικά. Αλλά αυτό επιτυγχάνεται από οποιοδήποτε κρύσταλλο και ειδικά από τα κρύσταλλα των σύγχρονων φακών με τις πολλαπλές επιστρώσεις. Την ίδια αντιUV προστασία έχουν και οι κάθε είδους ψηφιακοί αισθητήρες των ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών. 1A - Φίλτρα Skylight Ένα άλλο φίλτρο που χρησιμοποιείται για τους ίδιους λόγους με το UV είναι το φίλτρο skylight ή 1Α που όμως δεν είναι εντελώς ουδέτερο αλλά έχει μια ελαφριά ροζ απόχρωση. Στο ασπρόμαυρο δεν έχει καμία επίδραση αλλά στο έγχρωμο κόβει λίγο την μπλε ακτινοβολία γιαυτό και χρησιμοποιείται συνήθως σε μεγάλα υψόμετρα και σε συννεφιασμένες βροχερές μέρες που η μπλε ακτινοβολία περισσεύει. Βέβαια για μια πιο καλή διόρθωση σε τέτοιες καταστάσεις υπάρχουν άλλα πιο κατάλληλα φίλτρα το 81Α ή το 81c.

ND.Φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας.

Τα φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας είναι φίλτρα διαβαθμισμένα σε γκρίζους τόνους και το μόνο που κάνουν είναι να κόβουν το φως που θα περάσει μέσω του φακού στη φωτογραφική μηχανή.
Υπάρχουν σε πυκνότητες με διαφορές συνήθως του ένα στοπ και το ND2 κόβει 1 στοπ το ND4 κόβει 2 κτλπ, ή διαβαθμισμένα με την πραγματική τους πυκνότητα (πχ 0.3 , 0.6 κτλ).Τα φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας χρησιμεύουν σε καταστάσεις που χρειαζόμαστε ανοιχτά διαφράγματα και έχουμε πολύ φως (π.χ όταν θέλουμε μικρό βάθος πεδίου) ή όταν χρειαζόμαστε αργές ταχύτητες (πχ τεχνική panning).Υπάρχουν επίσης και τα ντεγκραντέ φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας που χρησιμεύουν όταν έχουν δύο τμήματα της εικόνας με μεγάλες φωτιστικές διαφορές και θέλουμε με κάποιο τρόπο να τις ισορροπήσουμε.

Πολωτικά φίλτρα.


Είναι τα πιο ακριβά συνήθως φίλτρα αλλά και τα φίλτρα που κανένα πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας δεν μπορεί να κάνει αυτό που προσφέρουν. Το πολωτικό φίλτρο αποτελείτε από δύο κρύσταλλα που το ένα περιστρέφεται και έτσι μπορούμε να επιλέξουμε το αποτέλεσμα που θα έχει στην εικόνα μας. Η βασικές του εφαρμογές είναι ο έλεγχος των αντανακλάσεων και ο κορεσμός των χρωμάτων και υπάρχει σε δύο τύπους, γραμμικό (Linear) πολωτικό και κυκλικό (circular). Το δεύτερο είναι απαραίτητο στις autofocus φωτογραφικές μηχανές.

Φίλτρα close up.

Τα φίλτρα close up είναι η φτηνή λύση όταν θέλουμε να φωτογραφίσουμε από πολύ κοντά, γιατί αυξάνουν την μεγεθυντική ικανότητα του φακού μας και υποκαθιστούν τους macro φακούς. Eίναι περιττό να πούμε ότι η ποιότητα τους είναι χαμηλή. Είναι διαβαθμισμένα σε βαθμούς μεγέθυνσης ή διοπτρίες (+1 ,+2 +3, κλπ) και συνήθως πουλιούνται σε σετ των 3 ή 4.Μαζί με το δακτυλίδι αντιστροφής του φακού, τα δακτυλίδια προέκτασης και τις φυσούνες είναι τα εξαρτήματα που προσπαθούν να υποκαταστήσουν φτηνά ένα macro φακό που συνήθως η ποιότητα του είναι αξεπέραστη.

Φίλτρα χρωματικής διόρθωσης για την ασπρόμαυρη φωτογραφία.

Τα φίλτρα αυτά είναι χρωματιστά και μας βοηθάνε στον έλεγχο του τόνου του γκρι που θα αποδοθούν τα διάφορα χρώματα στις φωτογραφίες μας. Για παράδειγμα, ένα πορτοκαλί φίλτρο θα αποδώσει τον ουρανό σαν πιο σκούρο γκρι από ότι θα τον κατέγραφε το φιλμ με αποτέλεσμα τα σύννεφα που είναι άσπρα να ξεχωρίζουν, ένα κόκκινο φίλτρο θα κατέγραφε τον ουρανό σχεδόν μαύρο και όλα τα κόκκινα αντικείμενα στις φωτογραφίες μας πολύ φωτεινότερα από ότι είναι πραγματικά.
Μπορεί τα προγράμματα επεξεργασίας εικόνας να φαίνεται ότι έχουν κάνει τα φωτογραφικά φίλτρα να περάσουν σε αχρηστία αλλά τις περισσότερες φορές το αποτέλεσμα με τα φίλτρα είναι καλύτερο από την οποιαδήποτε επεξεργασία ακόμη και με ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, χώρια που τίποτε δεν μπορεί να αντικαταστήσει ένα πολωτικό ή ένα ουδέτερης πυκνότητας.

Ουδέτερα γκρίζα φίλτρα

Τα ουδέτερα γκρίζα φίλτρα ή φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας (Neutral Density - ND φίλτρα) είναι φίλτρα (χρώματος γκρι) τα οποία με ομοιόμορφο τρόπο μειώνουν την ένταση του φωτός σε όλα τα χρώματα (όλη η ένταση του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος στα διαφορετικά μήκη κύματος μειώνεται ομοιόμορφα) . Χρησιμοποιούνται σε φωτογραφίες όπου ο φωτογράφος θέλει να χρησιμοποιήσει αργή ταχύτητα κλείστρου στην μηχανή κάτω από φωτιστικές συνθήκες δυνατού φωτός, χωρίς να επηρεαστεί ο αρχικός φωτισμός της φωτογραφίας.
Μια κλασική εφαρμογή του φίλτρου αυτού είναι σε φωτογραφίες με καταρράκτες όπου ο φωτογράφος χρησιμοποιώντας τρίποδα και ένα ουδέτερο γκρίζο φίλτρο καταφέρνει να κάνει λήψη της φωτογραφίας με αργή ταχύτητα, κλειστό διάφραγμα ώστε η κίνηση του τρεχούμενου νερού να βγει φλουταρισμένη. Άλλη χρήση φίλτρου είναι σε φωτογραφίες με έντονο φως (π.χ. ημέρας) όπου ο φωτογράφος θέλει να επιλέξει ανοικτό διάφραγμα ώστε η φωτογραφία να έχει ρηχό βάθος πεδίου

Φίλτρα ειδικών εφέ

Φίλτρα διαβάθμισης χρώματος Παράδειγμα φίλτρων διαβάθμισης χρώματος της σειράς τετράγωνων φίλτρων της Cokin.
Είναι τα φίλτρα τα οποία επηρεάζουν μόνο ένα μέρους της φωτογραφίας. Για παράδειγμα το φίλτρο μπορεί να το μισό μέρος να είναι χρωματισμένο και το υπόλοιπο διαφανές (όπως τα διαβαθμισμένα ουδέτερα φίλτρα - αλλά με χρώμα). Τα φίλτρα αυτά έχουν διάχυτο σύνορο μεταξύ της διαφανής και της χρωματιστής επιφάνειας. Ένα τέτοιο φίλτρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για χρωματιστεί (και να σκοτεινιάσει) επιλεκτικά μόνο ο ουρανός σε ένα τοπίο. Κατά την διάρκεια της φωτογράφισης, όσο ανοικτότερο διάφραγμα χρησιμοποιείται τόσο πιο αδιόρατη είναι η ακμή διαφοράς χρώματος. Παρόμοιο εφέ με αυτό του φίλτρου διαβάθμισης χρώματος μπορεί να επιτευχθεί κρατώντας μπροστά στο φακό μια χρωματιστή ζελατίνα η οποία καλύπτει το μισό φακό.

Φίλτρα δίχρωμα
Τα φίλτρα αυτά έχουν δύο χρώματα και ο φωτογράφος περιστρέφοντας το φίλτρο μπροστά στο φακό μπορεί να επιλέξει το επιθυμητό εφέ χρώματος (κάθετο, οριζόντιο ή σε γωνία διαχωρισμό χρώματος). Όσο πιο ανοικτότερο διάφραγμα χρησιμοποιείται τόσο πιο βαθμιαίο είναι το πέρασμα από το ένα χρώμα στο άλλο. Τα φίλτρα αυτά κατασκευάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε η μείωση της φωτεινότητας στα δύο χρώματα να είναι ομοιόμορφη.

Φίλτρα spot (σημείου)
Τα φίλτρα spot (σημείου) είναι χρωματικά φίλτρα όπου στο κέντρο είναι διαφανή-άχρωμα και δημιουργούν εφέ χρώματος γύρω από το κέντρο της εικόνας. Το εφέ επηρεάζεται από το διάφραγμα του φακού και την εστιακή απόσταση. Όσο κλειστότερο είναι το διάφραγμα και μικρότερη η εστιακή απόσταση εμφανίζεται στην εικόνα το κυκλικό άχρωμο μέρος της εικόνας στο κέντρο. Το εφέ είναι πιο ομοιόμορφο με ανοικτά διαφράγματα.

Φίλτρο Close-UP (για μάκρο φωτογράφιση)
Στην πράξη τα φίλτρα για macro (macro=φωτογράφιση σε κοντινή εστιακή απόσταση) δεν είναι φίλτρα αλλά εξαρτήματα του φακού τα οποία συνήθως πωλούνται από τους κατασκευαστές των φακών και απλά βιδώνουν-προσαρμόζονται στον φακό όπως τα φίλτρα. Τα "φίλτρα" αυτά αποτελούν φθηνή λύση για ένα φωτογράφο που αντί να αγοράσει ένα ξεχωριστό φακό macro τοποθετεί το φίλτρο αυτό σε ένα απλό φακό και τον μετατρέπει σε φακό macro. Τα φίλτρα αυτά είναι διαβαθμισμένα ανάλογα με τον βαθμό μεγέθυνσης (διοπτρίες +1, +2, +3 κλπ) που προσφέρουν και μπορούν να χρησιμοποιηθούν και προσθετικά. Η ποιότητα ενός εξειδικευμένου φακού macro ή μια φυσούνα είναι καλύτερη από ένα απλό φακό με "φίλτρο/α" macro.

Φίλτρα εφέ
Τα φίλτρα εφέ ή φίλτρα διάθλασης αποτελούνται από μικρά πρίσματα και δημιουργούνται αστέρια στα σημεία των σημειακών φωτεινών πηγών ή είδωλα των φωτεινών πηγών. Ανάλογα με την κατασκευή του φίλτρου ο αριθμός και η θέση των πρισμάτων διαφέρει

Προστασία φακών

Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις (σκληρές συνθήκες χρήσης εξοπλισμού - χρήση σε εξωτερικούς χώρους και όχι σε απομονωμένο περιβάλλον στούντιο φωτογράφισης) το φίλτρο προστασίας του φακού είναι απαραίτητο. Τα επιχειρήματα για την χρήση του φίλτρου προστασίας συνήθως αναφέρουν:
Αν ο φακός πέσει κάτω, το φίλτρο είναι πιθανό να καταστραφεί ή να υποστεί ζημιές (γρατσουνιές) αλλά αυτό μπορεί να προστατεύσει το μπροστινό οπτικό στοιχείο του φακού.
Ο φωτογράφος μπορεί να καθαρίζει το φίλτρο καθημερινά χωρίς να διακινδυνεύει να δημιουργήσει ζημιά στις επιστρώσεις του φακού. Ένα φίλτρο το οποίο έχει καταστραφεί από το καθάρισμα είναι πολύ φθηνότερο για να αντικατασταθεί από ότι ο φακός της μηχανής.
Σε συνθήκες αμμοθύελλας το φίλτρο είναι πιθανό να προστατεύει το φακό από της άμμο.
Ορισμένοι φακοί όπως η σειρά φακών L της Canon, απαιτούν την ύπαρξη φίλτρου ώστε ο φακός να είναι θωρακισμένος σε όλα τα σημεία από τις καιρικές συνθήκες.
Επιχειρήματα τα οποία χρησιμοποιούνται κατά την χρήση φακών αναφέρουν.
Η πρόσθεση επιπλέον οπτικών στοιχείων στον φακό μειώνει την ποιότητα της εικόνας λόγων της πιθανής δημιουργίας αναλαμπών και φλουτάρισμα στην τελική φωτογραφία. Η κατασκευή φίλτρου προστασίας φακού το οποίο είναι εντελώς διαφανές και δεν φιλτράρει καθόλου το εισερχόμενο φως, χωρίς να επηρεάζεται καθόλου την ποιότητα της τελικής φωτογραφίας είναι η ιδεαλιστική περίπτωση.
Υπάρχει περίπτωση να δημιουργήσει πρόβλημα στην εφαρμογή των παρασολέιγ σε ορισμένους φακούς και να δημιουργηθεί (χωρίς να το έχει επιλέξει ο φωτογράφος) βινιεταρίσμα.
Υπάρχει η περίπτωση πτώσης του φακού όπου το φίλτρο μπορεί να θρυμματιστεί και να δημιουργήσει γρατσουνιά στο μπροστινό οπτικό στοιχείο του φακού. Σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει η πιθανότητα ότι αν το φίλτρο προστασίας δεν υπήρχε θα είχε απλώς στραβώσει το μεταλλικό δακτυλίδι όπου βιδώνεται το φίλτρο στο φακό χωρίς να πάθει ζημιά ο φακός.

Πηγή :

.

Top

© Giorgio Peppas



Welcome in Greece

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ
.............